"Ett automatkörkort kan anses som mindre värt för det är begränsat och det vill många undvika", skriver insändarskribenten. Foto: Adobestock

Körkortsregler krockar med klimatmål

INSÄNT. Vi är många som oroar oss över hur långsamt vi rör oss mot Sveriges klimatmål och var vi står när det gäller fossildrivna fordon och utsläpp. Även vår branschorganisation, som representerar cirka 80 procent av landets trafikutbildare, brottas med detta dagligen. Hur kan vi ta vårt ansvar? Hur kan vi skynda på processen? Vi menar att vi har en del av svaret – men motarbetas.

För oss är det tydligt att vi och våra drygt 700 trafikskolor har en nyckelroll i och med att körkortstagarens miljömedvetna beteende i trafiken formas hos oss. Vi vet också att i stort sett alla nya miljöanpassade bilar som elbilar/hybrider har en sak gemensamt – de är automatväxlade.

Utifrån dessa aspekter borde trafikskolornas nästa självklara steg vara att satsa på automatväxlade bilar med el- och hybridteknik. Intresset och viljan finns. Men faktum är att vi upplever att vi motarbetas av lagstiftning, myter och gamla traditioner. Det är hög tid att ifrågasätta dessa och förändra.

I dag så har Sverige, precis som övriga EU-länder, en lagstiftning där ett körkort för manuellt växlad bil räknas som det ”normala”. Väljer körkortstagaren däremot att ta ett körkort för automatväxlad bil och sen vill köra manuellt behöver hen komplettera med både utbildning och en helt ny uppkörning. Denna begränsning av körkortet kallas villkor automat.

Konsekvensen av detta villkor blir att utvecklingen i en hel kedja stannar upp. Ett automatkörkort kan anses som mindre värt för det är begränsat och det vill många undvika. Familjen har därför kvar den gamla manuellt växlade bilen bara för att körkortstagaren ska kunna övningsköra i den och därmed få ett ”normalt” och obegränsat manuellt körkort. Detta påverkar i sin tur förnyandet av hela landets fordonspark och givetvis trafikskolornas val av övningsbil. Möjligheten att ersätta skolans manuella bilar, som drivs av bensin och diesel, till automatväxlade bilar med el- och hybriddrift och säkrare teknik, faller platt. Detta på grund av att det finns en fortsatt stor efterfrågan på bilar med en växelspak och en kopplingspedal.

I en automatväxlad bil kan den ovana körkortstagaren lättare fokusera på sin omgivning och utvecklas snabbare till en trygg förare.

Det är dags för oss alla att se framåt och släppa gamla tankemönster. Med annan lagstiftning så hade högst troligt fler valt körkort för automat och i och med det hade vi snabbare fått en modern och mer miljöanpassad fordonsflotta, både generellt och inom vår bransch. Dessutom leder det sannolikt till fler fördelar vad gäller trafiksäkerhet och kostnad. I en automatväxlad bil kan den ovana körkortstagaren lättare fokusera på sin omgivning och utvecklas snabbare till en trygg förare. Skulle det senare behövas kunskap vad gäller manuell växling kan hen lära sig detta med hjälp av några extra lektioner på trafikskolan.

Vi vill inte vänta längre, det finns inte tid. Gör Sverige till ett försöksland där villkor automat plockas bort och uppmana EU att driva frågan vidare. Stimulera och uppmuntra nya körkortstagare till ett mer hållbart körkort, i stället för att motarbeta det. Att kunna hantera en kopplingspedal när man tar sitt körkort är inte den största utmaningen för framtidens bilister.

Berit Johansson, förbundsordförande Sveriges Trafikutbildares riksförbund

Publicerad 02 October 2019 13:31